/Levelek és küldemények kézbesítése
Utcajogász alapértelmezett kép 2

Levelek és küldemények kézbesítése

  1. Levelezési cím

A postai küldemények sokszor létfontosságúak lehetnek – segélyekről tájékoztatnak, felszólításokat tartalmaznak, családi ügyekkel kapcsolatosak. Nem szükséges sem állandó lakcím, sem tartózkodási hely ahhoz, hogy biztosan megkapd a postádat!

A levelezési cím nem függ össze a lakcímnyilvántartásban szereplő lakcímeddel. Ha bizonytalan a lakcímed, akkor bárkinek (akár hivataloknak is) megadhatsz bármilyen címet, ahová a tőlük érkező küldeményeket szeretnéd megkapni: ez lehet akár egy családtagod vagy barátod címe is.

lakcimkartya2_1.jpg

  1. Postán maradó küldemény

Példa: Szabó Mária Budapest 12. posta 1122 postán maradó küldemény

Ha semmilyen címet nem tudsz, vagy nem szeretnél megadni levelezési címként, akkor arra is van lehetőséged, hogy a postán vedd át a küldeményeidet. Ebben az esetben levelezési címként a saját nevedet és az általad kiválasztott postahivatal pontos nevét és irányítószámát kell megadnod. Ezt a szolgáltatást „postán maradó küldeménynek” hívják, és ingyen igénybe vehető!

FONTOS! Nem minden postahivatal kezel postán maradó küldeményeket, ezért mielőtt megadod valakinek ezt a címet, ellenőrizd, hogy az általad kiválasztott postán van-e ilyen szolgáltatás.

Ha így szeretnél valamit megkapni, akkor előre szólnod kell a feladónak, hogy a küldeményre írja rá, hogy „postán maradó”.

Ha ilyen módon kapsz ajánlott küldeményt, akkor igazolnod kell magadat (személyi igazolvánnyal, vagy más hivatalos okirattal). Az egyszerű küldeményeket ellenőrzés nélkül is át kell, hogy adják neked.

FONTOS! A postán maradó küldemény esetén nem kapsz értesítést arról, hogy leveled vagy csomagod érkezett, így ha fontos küldeményt vársz, rendszeresen ellenőrizd, hogy megérkezett-e, illetve egyeztesd a feladóval, hogy mikor adja fel és ahhoz képest 2-3 napon belül érdeklődj a postán. A postán maradó küldeményt 10 napig őrzik számodra.

  1. Utánküldési szolgáltatás

Ha tudod, hogy küldeményed érkezett egy olyan címre, ahol azt nem tudod átvenni, akkor a postán kérheted, hogy küldjék tovább oda, ahol át tudod venni. Ezt utánküldési szolgáltatásnak hívják.

Ezért a szolgáltatásért 4191 forintot kell fizetni. Ez sok pénz, de ha nagyon fontos küldeményről van szó, és azt eredetileg egy másik településre küldték, akkor még mindig olcsóbb lehet így hozzájutni, mint odautazni érte.

Ezt a szolgáltatást bármelyik postán kérheted és bármilyen új kézbesítési címet megadhatsz (szálló, ismerős vagy rokon, de akár egy másik posta címét is).

  1. Közvetett kézbesítés

A közvetett kézbesítés azt jelenti, hogy a postás a nevedre szóló küldeményt átadhatja annak az egészségügyi vagy szociális intézménynek, illetve munkásszállónak a munkatársa részére, ahol élsz vagy ahol a postacímed van (pl. nappali melegedő).

A közvetett kézbesítőnek – azaz a szociális intézménynek – át kell vennie a postai küldeményeket és gondoskodnia kell arról, hogy a küldemények és a küldemények érkezéséről szóló értesítők legkésőbb az átvételt követő munkanap végéig eljussanak hozzád, kivéve, ha erről ettől eltérő megegyezést kötsz az intézménnyel.

FONTOS! Amikor a postás átadja a nevedre szóló küldeményt, azt kézbesítettnek kell tekinteni, vagyis a határidők attól az időponttól számítanak, amikor azt a szállón vagy a nappali melegedőben dolgozó szociális munkás átvette, és nem akkortól, amikor a levelet te személyesen megkapod.

A közvetett kézbesítőnek nem kell átvennie azokat a küldeményeket, amelyekért fizetni kell.

Ha szociális intézménybe érkezik leveled, az intézmény vezetőjének igazolást kell kiállítani azokról a személyekről (a legtöbb esetben az ott dolgozó szociális munkásokról), aki átvehetik a leveleket. Az igazoláson fel kell tüntetni a közvetett kézbesítést ellátó szervezet nevét és az intézmény köteles az átvételre feljogosított személyekről nyilvántartást vezetni úgy, hogy személyazonosságuk legalább az átvételt követő két évig megállapítható és visszakereshető legyen.

  1. Kézbesítési vélelem
  • Ha a lakcímedre érkezett hivatalos levél (pl. idézés, határozat) átvételét megtagadod, a levelet úgy kell tekinteni, mintha kézbesítették volna.
  • Ha nem tudod átvenni a lakcímedre levélben érkező hivatalos iratokat, és az irat a hatósághoz „nem kereste” jelzéssel érkezik vissza, akkor azt a második postai kézbesítés napját követő ötödik munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni.

A fenti eseteket nevezik kézbesítési vélelemnek. Ha valamilyen hatósági döntésről van szó (pl. határozat, végzés), akkor a hatóság tíz napon belül kell, hogy értesítsen ismételten a hatósági döntésről és a kézbesítési vélelem beálltáról. Ez azért fontos, mert sok ügyben a kézbesítés után egy bizonyos idővel a döntés jogerőre emelkedik.

  • Ha nem értesz egyet azzal, hogy kézbesítettnek tekintik az iratot, akkor attól kezdve, hogy tudomást szereztél a kézbesítési vélelemről, tizenöt napon belül fordulhatsz a hatósághoz ún. kézbesítési vélelem megdöntése iránti kérelemmel (mindezt azonban csak a kézbesítési vélelem beálltának időpontjához képest 6 hónapon belül teheted meg, ha hat hónapon túl szerzel tudomást a kézbesítésről, nincs lehetőség ilyen kérelem benyújtására sem!). Ha ilyen helyzetbe kerülsz, keress fel minket, hogy együtt álljunk ki a jogaidért!

FONTOS! Ha későn értesülsz arról, hogy megpróbáltak neked kézbesíteni egy iratot, akkor is érdeklődj róla utólag a postai értesítőn található feladónál. Fontos, hogy ezeket az ügyeket ne hanyagold el, mert a hatóságok akkor is lépnek az ügyedben, ha Te nem tudsz róla, és így lemaradhatsz a jogorvoslat lehetőségeiről is.

Problémát jelent a lakcímbejelentés?

Szeretnél küzdeni egy igazságosabb lakcím-szabályozásért?

Keress fel minket!

A Város Mindenkié csoport olyan hajléktalan, hajléktalanságot megtapasztalt aktivistákból és szövetségeseikből áll, akik a lakhatáshoz való jogért küzdenek.

Utcajogász és A Város Mindenkié találkozási pont: minden pénteken 15 és 17 óra között a Blaha Lujza téren

(jó időben a téren, rossz időben az aluljáróban)

TAGS:
(Visited 54 times, 1 visits today)