Ügyintézés a Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Haller utcai Kirendeltségén („Haller”)

Alapesetben bárki intézheti az álláskereséssel, munkavállalással kapcsolatos ügyeit a lakcíme szerinti kerület munkaügyi kirendeltségén. Tehát akár település szintű vagy hajléktalanszállós címmel is mehetsz annak a kerületnek a munkaügyi hivatalába, ahová a lakcímed alapján tartozol. Sőt, ha vidéki állandó lakcímed ÉS budapesti tartózkodási címed is van (akár hajléktalanszálló, akár sima cím), akkor is te dönthetsz, hogy hová szeretnél menni ügyet intézni. Ebben az esetben is mehetsz a budapesti tartózkodási címed szerinti kerület munkaügyi kirendeltségére.

A „Haller” (Budapest IX. kerület, Haller utca 6.) egy olyan munkaügyi hivatal, ami kifejezetten a hajléktalan emberek ellátásával foglalkozik. A jogszabályok szerint a munkakeresésben nyújt segítséget: munkaügyi tanácsadást, képzéseket és más olyan programokat szervez, amik segítik a munkába állást.

lakcimkartya2_1.jpg

Ha a Hallerba mész ügyet intézni, akkor ott mindegy, hogy milyen lakcímkártyád van, itt minden hajléktalan embert kötelesek fogadni. Ha nyilatkozatot teszel arról, hogy Budapesten élsz és hajléktalan vagy, akkor jogosulttá válsz az ellátásra. Ehhez semmilyen más igazolást nem kérhetnek tőled a saját nyilatkozatodon kívül!

A gyakorlatban akkor is mehetsz kerületi kirendeltségre, ha állandó lakcímed nincs, de van budapesti tartózkodási címed (akár hajléktalanszálló, akár sima cím). De mivel ez nem szabályos lakcím, ezért könnyen lehet, hogy a kerületi kirendeltségen el fognak utasítani. A Haller ebben az esetben is mindenképp köteles ellátást biztosítani.

Ha teljesen üres a lakcímkártyád (szabálytalan lak cím), akkor viszont biztosan CSAK a Hallerba mehetsz!

1. Pénzügyi ellátások

A Haller nem egy segélyezési intézmény, hanem munkaügyi feladatokat lát el. Ezért itt csak kétféle pénzügyi ellátást nyújtanak: álláskeresési járadékot és álláskeresési segélyt.

» Az álláskeresési járadék csak azoknak jár, akik az igénylést megelőző 3 évben legalább 360 napon keresztül bejelentett munkát végeztek. Ezért erre a hajléktalan emberek nagy része sajnos nem jogosult. (A járulékot legfeljebb 3 hónapig adják, összege a korábbi jövedelemtől függ.)

» A nyugdíj előtti álláskeresési segély annak jár, aki teljesíti a következő feltételek mindegyikét: regisztrált álláskereső; legalább 45 napig kapott álláskeresési járadékot és ilyenre tovább nem jogosult; megvan a nyugdíjhoz szükséges szolgálati ideje; már csak legfeljebb 5 éve van hátra a nyugdíjig; az álláskeresési járadék kimerítése vagy megszüntetése utáni 3 éven belül betölti a nyugdíj megállapításához szükséges kort; nem kap előrehozott nyugdíjat (pl. korhatár előtti nyugdíj, szolgálati járadék, balettművészeti életjáradék, átmeneti bányászjáradék).

Ezek mellett bizonyos munkaügyi képzésekben való részvétel alatt is jár pénzbeli ellátás. Ezekről azon a munkaügyi kirendeltségen tudsz érdeklődni, ahová a lakcímed szerint tartozol.

2. Együttműködési kötelezettség

Vannak olyan segélyek, amelyek felvételéhez „együtt kell működni” egy kijelölt hivatallal. Ez a kijelölt hivatal lehet a munkaügyi kirendeltség vagy a Rehabilitációs Szakigazgatási Szerv (lásd fent). A Rehabilitációs Szerv csak akkor lehet az együttműködésre kijelölt hatóság, ha onnan pénzbeli ellátást kapsz. Azt, hogy melyik intézménnyel kell együttműködni mindig a jogszabály jelöli ki, ezt nem az ügyintéző dönti el! Annak, hogy melyikkel intézménnyel kell együttműködnöd a segély fejében, a jogszabályok szerint szerepelnie kell a segély megítéléséről szóló határozatodban. Ha nincs beleírva, akkor a Fővárosi Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztályán jelezheted írásban, hogy az önkormányzat elmulasztotta megnevezni az együttműködő intézményt és kérheted, hogy nevezzék azt meg.

A munkaügyi együttműködéshez kötött segélyek a követezők:

» Foglalkoztatást helyettesítő támogatás és Egészségkárosodási És Gyermekfelügyeleti Támogatás: alapesetben a munkaügyi kirendeltséggel kell az együttműködést igazolni ennél a két segélytípusnál. Ez a lakcímedtől függően lehet a Haller vagy egy sima kerületi munkaügyi kirendeltség is. A rehabilitációs hatóság csak akkor lehet az együttműködő fél, ha rehabilitációs ellátásra vagy jogosult (lásd a következő pontban). Ha munkaképtelen vagy, de az egészségkárosodásod nem éri el az 50 %-ot, akkor csak az aktív korúak ellátására (EGYT-re) vagy jogosult. Célszerű előbb megvizsgáltatni az egészségkárosodási %-ot és csak ennek tudatában jelezni bármit a munkaügyi központ fel.

» Rehabilitációs ellátás: ha ilyet igényelsz, akkor a rehabilitációs szakigazgatási szervvel kell együttműködni (lásd fent). De ha nincs elégséges szolgálati időd, akkor erre az ellátásra nem vagy jogosult, ebben az esetben a járási hivatalnál tudsz aktív korúak ellátását (EGYT-t) igényelni.

FONTOS! Itt csak azokat a pénzsegélyeket soroltuk fel, amelyeket a kifejezetten hajléktalan emberek számára fenntartott intézményektől lehet igényelni. Anyagi, egészségügyi vagy családi helyzeted miatt más segélyekre is jogosult lehetsz! Javasoljuk, hogy beszélj a szociális munkásoddal vagy érdeklődj a Menhely Alapítvány ügyfélszolgálati irodáján (VII. kerület, Kürt u. 4.), hogy milyen szociális ellátásokra lehetsz jogosult és azokat hogyan kell igényelni.

Hová fordulj, ha segítségre van szükséged?

A Város Mindenkié csoport olyan hajléktalan, hajléktalanságot megtapasztalt aktivistákból és szövetségeseikből áll, akik tenni akarnak az egyenlőségen alapuló és igazságos társadalomért. Kiállunk a hajléktalan emberek méltóságáért és küzdünk a lakhatáshoz való jogért. A szervezet minden tevékenységében – a döntéshozástól az akciók szervezéséig – a lakásszegénységben élő emberek vezető szerepet játszanak. Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, keress meg minket az alábbi elérhetőségek egyikén!

Találkozási pont: minden pénteken 15 és 17 óra között a Blaha Lujza téren.

Utcajogász: minden pénteken 15 és 17 óra között a Blaha Lujza téren (jó időben a téren, rossz időben az aluljáróban.)

(Visited 35 times, 1 visits today)

Vélemény, hozzászólás?