/Feljelentést tettünk a Belváros titkolózása miatt
Vkerblogkep

Feljelentést tettünk a Belváros titkolózása miatt

vkerblogkepTegnap, 2016. szeptember 8-án feljelentést tettünk az V. kerületi rendőrkapitányságon közérdekű adattal visszaélés miatt, miután a Belváros egy év pereskedést követően sem volt hajlandó kiadni lakásgazdálkodási adatait.

“Jogerős! Nem titkolózhat tovább a Belváros!” – így számoltunk be blogunkon júniusban a Belváros-Lipótváros Önkormányzata ellen megnyert adatperünk sikeréről. A Fővárosi Törvényszék ítéletével egy éves jogi hercehurca végére tett pontot, amikor kötelezte a titkolozó önkormányzatot lakásgazdálkodási adatainak kiadására. Akkor még nem gondoltuk, hogy az önkormányzat a jogerős ítélet ellenére ki fog tartani álláspontja mellett, és továbbra sem hajlandó kiadni azokat az adatokat, amiket minden más fővárosi önkormányzat kiadott.

Előzmények

A Város Mindenkié csoport nevében Udvarhelyi Tessza aktivista 2015 júliusában 19 kérdést tett fel minden fővárosi önkormányzatnak. A kérdésekre Újpest és a Belváros kivételével minden kerület válaszolt, így a 2015-ös Üres Lakások Menetére már viszonylag átfogó képet kaphattunk a fővárosi önkormányzati lakásállományról.

Ítélet ide vagy oda…

A bénázó Újpestet és a sunyiskodó Belvárost első és másodfokon is kötelezte a bíróság az adatok kiadására. Az újpesti önkormányzattal ellentétben azonban a V. kerület végül egyetlen adatot sem adott ki nekünk. Még azokat az adatokat sem volt hajlandó megküldeni részünkre, amelyeknek a kezelését és közérdekű adat jellegét a per során egyáltalán nem vitatta. Sőt, egyenesen a Kúriához fordult felülvizsgálatért, mivel az önkormányzat szerint súlyosan törvénysértőek voltak az ítéletek. A Kúriához benyújtott felülvizsgálati kérelem azonban nem jelenti azt, hogy a jogerős ítéletet ne lehetne végrehajtani. Másképpen: attól még, hogy szerintük törvénysértő a jogerős ítélet, az adatokat ki kell adni. Legalább azokat az adatokat, amiket nem vitattak.

Végrehajtás és/vagy feljelentés

Ebben a helyzetben két lehetőségünk volt. Kérhettük volna bírósági végrehajtást az ítélet végrehajtására, tehát az adatok kiadására. Ez pont olyan végrehajtási eljárás lett volna, mint amilyen a kilakoltatásokat megelőzi. A végrehajtó előbb felszólítja a kötelezettet, majd maga megy a helyszínre – akár rendőri kísérettel.

Miután eljátszottunk a gondolattal, hogy az AVM bírósági végrehajtóval és egyenruhás rendőrökkel adatokat keres az Erzsébet téren, sajnos szembesülnünk kellett azzal, hogy végrehajtást csak akkor tudunk kérni, ha megelőlegezzük annak költségeit. Ugyan nem egy nagy összegről lett volna szó, de semmilyen pénzt nem szeretnénk előbb hazudozó, majd ködösítő önkormányzatokra költeni.

Maradt tehát a kevésbé költséges büntetőjogi út. A Btk. 220. § (1) bek. a) pontja szerint vétséget követ el és két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, aki a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvényi rendelkezések megszegésével közérdekű adatot az adatigénylő elől eltitkol, vagy azt követően, hogy a bíróság jogerősen a közérdekű adat közlésére kötelezte, tájékoztatási kötelezettségének nem tesz eleget.

Pusztán azzal tehát, hogy a pervesztes önkormányzat a teljesítési határidő alatt nem tett eleget adatközlési kötelezettségének, megvalósult a bűncselekmény.

Most a V. kerületi Rendőrkapitányságnak három napja van gondolkodni, hogy elrendeli-e a nyomozást a feljelentés alapján.

Hiába tettünk feljelentést, a rendőrségnek sajnos nincs hatásköre a kiperelt adatokat átadni nekünk, mindössze azt tudják kideríteni, konkrétan kinek kellett volna kiadni az adatokat. A közérdekű adatokkal kapcsolatos büntetőeljárás tehát inkább arról szól, hogy megpróbáljuk kihasználni az utolsó jogi lehetőséget a titkolózó önkormányzattal szembeni nyomásgyakorlásra. Kíváncsian várjuk, hogy a belvárosi rendőrök mit lépnek a belvárosi önkormányzatot érintő ügyben. Az elmúlt évek  ingatlanmutyijai után egyáltalán nem csoda, hogy van mit titkolnia az önkormányzatnak.

(Visited 58 times, 1 visits today)